Hiyerarşik Veri Modelleri

     Bu modelde veriler ağaç yapısına benzer bir biçimde modellenir. En üste kök ve kökün dalları bulunur. Ayrıca her dalın alt dalı sayesinde dallanma ve çeşitlilik artar. Bu modelde her bir alt dalın sadece bir tane noktadan bağlanma şartı bu modelin en büyük kısıtlamalarından biridir. Hiyerarşik veri modeli 1960 ve 1970 yılları arasında popüler olan bir modeldi Hiyerarşik veri modellerinde çoklu ilişkileri temsil edebilmek için, varlık tiplerinin her ilişki için ayrı ayrı tanımlanması gerekir. Bu da gereksiz veri tekrarına sebep olur. Hiyerarşik model, bir ağaç yapısına benzer. Model dahilindeki herhangi bir düğüm, altındaki n sayıda düğüme bağlanırken, kendisinin üstünde ancak bir düğüme bağlanabilir. Hiyerarşik yapının en tepesindeki düğüm noktasına kök denir ve bu düğümün sadece bağımlı düğümleri bulunur. Bu veri yapısını gösteren grafiğe de hiyerarşik tanım ağacı denir.

               



  UNIX 

     Unix işletim sistemi genillikle güçlü bilgisayarlarda kullanılır.Bir bilgisayarın birden fazla kullanıcının kullanması yada aynı anda birden fazla işi yapması yatmaktadır. Bunun için bilgisayarların performanslarının kabul edilebilir düzeyde olması gerekir.Unix işletim ile çalışan bir bilgisayarı kullanmak için sahip olmanız gereken özellikler:

  • UNIX altında çalışan bir bilgisayara bağlı terminal (ekran+klavye) erişim yetkisi
     
  • UNIX altında çalışan bu bilgisayara erişim hakkında anahtarı olan kullanıcı hesabı (user account),

         Terminal açıksa karşımıza kullanıcının adını soran login: mesajı gelecektir.Doğru kullanıcı adını girerseniz bu sefer de Password: kullanıcı şifresini soran bir mesaj gelecektir.

        Unix Shell Komutları

    Exit  :   çıkış komutu

    passwd  :   En az 6 karekter, iki alfabetik kalanı sayısal veya en az bir karekter kalanın sayısal olması gerekir.

    logname  :    O anki çalışanın user id gösterir.

    Is  :   bir dizin içinde yer alan dosyaların listesini verir.

    rm *  :   Bir dizin içinde yer alan dosyaları siler.

    >:ir   :   satıra sığmayan command alt satirdan devam ettirilir.

    vi dosyaad  :   Vi dosya açmaya ve acilan dosyanın içini görmeye yarar.

    :w dosyaism  :   Dosyayı yazdıktan sonra kaydeder.

    :w dosyaad  :   Dosyayı bir başka isimle saklanmasını sağlar.

    :wg|  :   Dosyadan çıkmak için kullanılır.

    :q|  :   Yapılan değişikliklerin gerçekleşmemesi isteniyorsa bu komut kullanılır.

    :w |mail okan :  Yaratılan dosyayi okan adlı kullanıcıya göndermek için kullanılır.

    <H>  :   Metnin birinci satırına hareket ettirmek için kullanılır.

    <M>  :   İmleci metnin tam ortasındaki satır üzerine hareket ettirir.

    <L>  :   Son satır üzerine getirir.

    <e>  :  Kelimenin son karekterine ulaştırır.

    /aranacak kelime  :   Belirtilen kelimeyi ileriye dönük bir arama gerçekleştirir.

    ?aranacak kelime  :   Belirtilen kelimeyi geriye doğru arar.


 MS-DOS 

     Microsoft  MS-DOS işletim sistemi kullanıcı ile bilgisayar arasında tercuman görevi üstlenmişti.İşletim sistemi programlarıyla disk sürücüler, yazıcılar, veya diğer yan birimlerle iletişim kurmaktaydı.

    MS-DOS KOMUTLARININ KULLANIMI

    MD komutu :MD komutu ile dosya oluşturabiliriz.Örneğin c sürücüsünde ad alı bir klasör oluşturalım.
C:\md ad

    CD komutu :CD komutu ile önceden oluşturduğumuz klasörlerin içine girebiliriz.Örneğin:
C:\cd ad

     CD.. komutu :CD.. komutu ile bir alt dizine geçilebilir.Örneğin
C:\ad\cd..

    CD\ komutu : CD\ komutu ile içiçe dosyalardan en alt dizine kolayca ulaşılabilir.Örneğin
C:\ad\soyad\cd\

    RD komutu :RD komutu ile önceden oluşturduğumuz klasörleri silebiliriz.Örneğin:
C:\rd ad

    Dir komutu :>Bir disk üzerinde hangi dosyların bulunduğunu öğrenmek için kullanılır.Örneğin bir c sürücüsünün üzerindeki dosyaları öğrenmek için:
C:\ dir c:

    Copy komutu :Bir disk üzerinde bulunan dosyaları veya bir disketten diğerine dosyları kopyalamak için kullanılır.Örneğin disketin alan adlı dosyanın içini C sürücüsüne kopyalamak için:
A:\copy a:\alan\   c:

    Delete komutu :Delete(ya da del) komutu gereksiz dosyaların silinmesi için kullanılan komuttur.Örneğin c sürücüsünün içinde bulunan alan.doc dosyasını silmek için:
C:\ del C:alan.doc

    Print komutu :Print komutu bilgisayara bağlı bir yazıcı varsa dosyaların yazdırılması için kullanılan komuttur.Örneğin deneme.doc dosyasını yazdıralım
C:\print deneme.doc

    Format komutu :Harddiskleri biçimlendirmek için kullanılan komuttur.Örneğin C sürücüsünü bicimlendirelim: C:\ format c:

     Karşımıza UYARI , TAŞINAMAZ C: DİSK SÜRÜCÜSÜ ÜSTÜNDEKİ TÜM VERİLER KAYBOLACAK! Biçimlendirmeye devam etsim mi (E/H)? mesajı çıkacaktır. E tuşuna basıp enter tuşuna basılır ise biçimlendirme başlıyacaktır. H tuşuna basıp enter tuşuna basılır ise biçimlendirme biçimlendirme iptal edilecektir.



ASP’nin Unsurları

     ASP tasarımcısı olarak, biz gerçekte ASP’nin Nesneleri ile birşeyler yaparız; başka bir deyişle ASP kodlarımız bu nesnelere yöneliktir, onları kullanma ve onlardan bir sonuç alma veya onlara bir sonuç aktarma amacına yöneliktir. ASP’nin Nesneleri altı grupta toplanır:

    Application/Uygulama : Bir ASP sitesi, gerçekte bir Uygulama Programı olarak görülür. Bu, HTML/CGI geleneğine aşina tasarımcı için yeni bir kavram. ASP’yi icad edenler; bir ziyaretçi bir ASP sayfasından girerek, bir sitede surfing’e başladığında, onu bir programı işleten bilgisayar kullanıcısı olarak görüyorlar. Böylece, sitemiz, her ziyaretçinin karşısına çıktığında “bir program çalışmış” gibi sayılıyor. Bu yaklaşımın Web tasarımcısı olarak bize kazandırdığı imkanları ele alacağız.

    Session/Oturum : Bir ziyaretçi sitemize geldiğinde, hangi sayfamızı talep ederse etsin, bu bağlantı ASP açısından bir oturum sayılır. Her oturumun belirli bir süre devam eden özellikleri, değişkenleri ve değerleri vardır. Site tasarımında oturum özelliklerinden geniş ölçüde yararlanacağız.

    Request/Talep : Browser’dan Server’a ulaşan bütün bilgiler, Request (Talep) nesnesinin ögeleridir. Bu nesneyi kullanarak, istemciden gelen her türlü HTTP bilgisini kullanırız.

    Response/Karşılık : Server’dan ziyaretçinin bilgisayarına gönderdiğimiz bütün bilgiler, çerezler (cookie) ve başlıklar (Header) Response (Karşılık) nesnesinin ögeleridir. Bu nesneyi kullanarak ziyaretçiye göndermek istediklerimizi göndeririz.

    Server/Sunucu : ASP, Web Server programını bir nesne olarak ele alır ve onun bize sağladığı araçları ve imkanları kullanmamızı sağlar.

    ObjectContext/Nesne Bağlamı : Microsoft’un Transaction Server (MTS) programının sunduğu hizmetlere erişmemizi sağlar. MTS, ASP sayfaları içinden, uygulama programlarından yararlanmamızı sağlar. ASP uzmanlığınızı ileri düzeylere ulaştırdığınız zaman MTS ve ObjectContext nesnesinden yararlanabilirsiniz.
 



Aritmetik Operatörler 

  Her zaman kullandığımız bu operatörler + (toplama, - (çıkarma ), * (çarpma) , / (bölme) , % (tamsayılı bölme işlemi yapar ve kalanı verir).

Html Etiketi Etiketin Web Sayfasındaki görüntüsü
<html>
<head>
<title>toplama</title>
</head>
<body>
   <script language="javascript"> 
        var sayi=5+18;
        var sayi1=18-5;
        var sayi2=18*5;
        var sayi3=18/5;
        var sayi4=18 % 5; 
            document.write("Toplama=",sayi); 
           document.write("<br>","Çıkarma=",sayi1);
           document.write("<br>","Çarpma=",sayi2);                  document.write("<br> ","Bölme=",sayi3);
           document.write("<br> ","Kalan=",sayi4);
   </script>
</body>
</html>
              Toplama=23
              Çıkarma=13
              Çarpma=90
              Bölme3.6
              Kalan=3

      Özel Operatörler

Bazen değişkenlerin değerini, kendisiyle işlem yaparak değiştirebiliriz. Örneğin:


var sayi = 9
sayi = sayi + 1
       Bu durumda sayi =9 + 1 = 10 olur.

var
sayi = 9
sayi = sayi - 1 
       Bu durumda sayi = 9 - 1 = 8 olur.

var
sayi = 9
sayi = sayi * 5 
       Bu durumda sayi = 9 * 5 = 45 olur.

var
sayi = 50
sayi = sayi / 2
       Bu durumda sayi = 50 / 2 = 25 olur.

var
sayi = 21
sayi = sayi % 4 
       Bu durumda sayi = 21 % 4 = 1 olur.

Bu işlemleri şu işaretlerle de yapabiliriz: "+=", "-=", "*=", "/=" ve "%=". Aşağıdaki işlemler birbiriyle aynı sonucu verir.

sayi += 7 eşittir sayi = sayi + 7
sayi -= 8 eşittir sayi = sayi - 8
sayi *= 12 eşittir sayi = sayi * 12
sayi /= 3 eşittir sayi = sayi / 3
sayi %= 5 eşittir sayi = sayi % 5



Yerel Stil Şablonu

     Css giriş sayfasında belirttiğimiz gibi Yerel Stil Şablonlar, uygulanacak etiketi sadece bir kez bulunduğu yerde(yerel) etkiler. Şimdi bir örnek verelim

Html Etiketi Etiketin Web Sayfasındaki görüntüsü
<html>
<head>
<title>ilk örnek</title>
</head>
<body>
<h2>Web Bilgileri</h2>
<h2 style=font-size:15pt; color:red>Web Bilgileri</h2>
</body>
</html>

Web Bilgileri

Web Bilgileri



     Bu örneğimizi css.htm adıyla kaydedip tarayıcı yardımıyla açtığımızda iki tane Web Bilgileri yazısıyla karşılacağız. Fakat gördüğünüz gibi bunların yazım tarzı farklı olacak. Çünkü biz ikinci h2 adlı etiketimize etkimek üzere bir stil şablon ekledik.



Listeler:

      HTML bize üç tip liste hazırlama imkanı veriyor. Bunlar;

  1. Sıralı listeler (ordered list)
  2. Sırasız listeler (unordered list)
  3. Tanımlama listeleri (definition list) 

      Sıralı listeler rakam , harf yada her ikisini içiçe alarak liste oluşturmamızı sağlar.Sırasız listeler rakam/harf yerine madde imleri koyarak liste oluşturmamızı sağlar. Tanımlama listeleri ise bir listeden çok kalabalık metinlerde okumayı kolaylaştırmaya yardımcı olabilecek bir araçtır. Listemizin rakamla mı harfle mi olacağını (type) parametresi ile belirtebiliriz. 

     Sıralı Listeler

 

Html Etiketi Etiketin Web Sayfasındaki görüntüsü
<OL TYPE = "1">ELEMANLAR : 
<LI>ELEMAN 1
<LI>ELEMAN 2
<LI>ELEMAN 3
</OL>
    ELEMANLAR :
  1. ELEMAN 1
  2. ELEMAN 2
  3. ELEMAN 3

     Sırasız Listeler

Html Etiketi Etiketin Web Sayfasındaki görüntüsü
<UL TYPE="DISC"> ELEMANLAR: 
<LI>ELEMAN 1
<LI>ELEMAN 2
<LI>ELEMAN 3 
</UL>
    ELEMANLAR:
  • ELEMAN 1
  • ELEMAN 2
  • ELEMAN 3


      Tanımlama listeleri


<dl>
<dt>Karbonhidrat ve ben
<dd>En çok bol karbonhidratlı yemekleri severim, özellikle de makarna ve türevlerini. Lazanya favorimdir. </dd></dt>
<dt>Sebze ve ben
<dd>Sebzeyle aram pek iyi değildir ama taze fasulye oldukça lezziz bir yiyecektir. Onun dışında dolma, sarma da güzeldir. </dd></dt>
<dt>Et ve ben
<dd>Et seven bir insanimdir. Her çesit kebabi afiyetle yerim. Kırmızı olsun, beyaz olsun, hemen hemen bütün etleri yerim. </dd></dt>
</dl> 
Karbonhidrat ve ben
En çok bol karbonhidratlı yemekleri severim, özellikle de makarna ve türevlerini..
Sebze ve ben
Sebzeyle aram pek iyi değildir ama taze fasulye oldukça lezziz bir yiyecektir. Onun dışında dolma, sarma da güzeldir.
Et ve ben
Et seven bir insanimdir. Her çesit kebabi afiyetle yerim. Kırmızı olsun, beyaz olsun, hemen hemen bütün etleri yerim. 



Pascal if then else kullanımları

Verilen şartın doğru veya yanlış olması durumun istenen işi yapmak ve buna göre program akışını değiştirmek için kullanılır. Yazılımı:

IF Şart THEN komutlar Else komutlar

Girilen sayının pozitif yada negatif olduğunu bulan bir program yapalım.Örnek

uses crt;
a:integer;
begin
clrscr;
Write('sayi giriniz:');    Readln(a);
if a>0 then Writeln('pozitif')
else
if a<0 then Writeln('negatif')
else
if a=0 then Writeln('Sıfır');
Readln;
end.

     Bu örnekte if a>0 then Writeln('pozitif') eğer a sayısı 0' dan büyükse pozitif yazdır.Değilse if a<0 then Writeln('negatif') eğer a sayısı 0' dan küçükse negatif yazdır.Değilse if a=0 then Writeln('Sıfır'); Girilen sayı 0 ise sıfır yazdır demek istedik....
 



« ... 11 12 13 14 »